Voiko bloggaamalla elättää itsensä?
Nykypäivänä on melko laajasti tiedossa, että blogin pitäminen voi olla oikeaa työtä, ja että moni suosituista bloggaajista elättää itsensä pelkällä blogin pitämisellä. Monet bloggaajat näyttävät bloginsa perusteella elävän jopa varsinaista luksuselämää. Tämä nostattaakin monen mieleen varmasti kysymyksen siitä, kuinka paljon blogia pitämällä voi todellisuudessa tienata. Onko blogin perustaminen helppo tie rikkauksiin?
Lyhyt ja ytimekäs vastaus tähän kysymykseen on: ei ole. Ensinnäkin bloggaamisesta saatavien palkkioiden suuruuteen vaikuttaa todella merkittävästi bloggaajan tunnettuus ja lukijakunnan suuruus. Lisäksi palkkioihin vaikuttavat muun muassa ammattitaito ja brändi. Kuka tahansa ei siis voi vain perustaa blogia ja odottaa alkavansa heti elättämään itseänsä sillä. Tunnettuuttaan ja ammattitaitoaan joutuu monesti kasvattamaan jopa vuosien ajan ennen kuin ne ovat sillä tasolla, että blogista saatavilla tuloilla voi oikeasta elättää itsensä. Kuka tahansa voi tietysti perustaa blogin, mutta kuka tahansa ei osaa pitää yllä laadukasta ja mielenkiintoista blogia, joka kerää oikeasti laajan lukijakunnan ja sitä myötä tarpeeksi yleisöä yhteistyökumppaneiden kiinnostuksen herättämiseksi.
Kuten kaikkialla muuallakin, myös blogimaailmassa pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä suositumpi blogisi on mainostajien ja yhteistyökumppanien keskuudessa, sitä suurempia hintoja voit työstäsi pyytää. Suomessa ammattikseen bloggaavien tulot vaihtelevat todella suuresti. Pelkällä bloggaamisella itsensä elättävät ansaitsevat keskimäärin kaikenlaisia summia suomalaisesta keskipalkasta lähtien ja siitä ylöspäin. Suosituimmat suomalaiset bloggaajat ansaitsevat jopa yli 100 000 euroa vuodessa.
Mistä bloggaajan tulot koostuvat?
Bloggaajat saavat yleensä tuloa useista eri lähteistä. Blogilla tienaaminen ei siis ole pelkkää yhteistyökumppaneilta saatujen tuotteiden esittelyä blogissa, vaikka toki osa bloggaajan tuloista koostuu tästäkin. Bloggajat saattavat siis toteuttaa esimerkiksi blogipostauksia tai sosiaalisen median julkaisuja yhteistyössä asiakkaansa kanssa. Tällöin blogin pitäjä esimerkiksi esittelee jotakin asiakkaan tiettyä tuotetta kuvien ja tekstin välityksellä ja asiakas maksaa tästä bloggaajalle palkkaa.
Bloggaajat harrastavat myös paljon affiliate-markkinointia. Affliate-markkinoinnilla tarkoitetaan esimerkiksi verkkokauppoihin johtavia linkkejä, jotka tuottavat tuloja bloggaajalle. Yleensä blogin pitäjä saa komission vain siitä, jos hänen linkkinsä kautta verkkokauppaan mennyt asiakas ostaa jotakin.
Blogin pitäjä voi saada myös palkkaa esimerkiksi asiakkaan mainoskasvona toimisesta. Tämä on yhä yleistyvä tapa hyödyntää bloggaajia. Lisäksi bloggaajat saattavat tienata esimerkiksi tuottamalla sisältöä asiakkaan kanaviin, puhumalla asiakkaan järjestämissä tilaisuuksissa, järjestämällä tapahtumia tai tekemällä PR-työtä asiakkaalle. Nämä eivät toki enää ole varsinaisesti blogin kautta saatuja tuloja, vaan enemmänkin blogijulkisuuden ansiosta saatuja työkeikkoja.